自从在世纪坛的克利夫兰馆藏作品展里对Kupka的作品一见钟情之后,一直惦记着多看一点。那次展览的题目是“从莫奈到毕加索”,Kupka的作品只有一幅,是Amorpha, Fugue for Two Colors II。后来去科隆的现代艺术博物馆的时候留心找了一下,不过似乎那边并没有收藏。在wiki上查了一下,他的作品大多收藏在纽约和布拉格。去年2月蓬皮杜中心的国立现代艺术博物馆翻修完毕,新开的展出中也有两幅Kupka。
更多的作品可以见这个blog。
附蓬皮杜中心的展览对Kupka的介绍:
Kupka (1871 - 1957)
Artiste d'origine tchèque, installé à Paris en 1906, Kupka est l'un des pioniers de l'art abstrait. Guidé par le désir de représenter une "réalité autre" derrière les apparences, il s'inspire des avancées techniques et scientifiques de son temps, comme la chronophotographie qui décompose les mouvements ou les rayons X qui donnent à voir la consistance de la matière, pour produire autour de 1910 des oeuvres telles que Plans par couleurs, à mi-chemin entre la figuration et l'abstraction. Structurée par un dégradé de couleurs transparentes, la scène de cette peinture semble perçue par un regard surpuissant, capable de pénétrer les choses et, par là, d'accéder à la "vérité". C'est en travaillant à cette décomposition prismatique du réel que Kupka aboutit, peu après, à des toiles composées uniquement de plans colorés verticaux desquels toute figure est évacuée.
A pioneer of abstract art, Kupka was born in Bohemia and settled in Paris in 1906. Committed to the representation of an "other reality" transcending appearance, he drew for inspiration on the technical and scientific advances of his time, such as chronophotography (which made possible the analysis of locomotion) and X-rays (revealing the inner structure of material bodies), producing around 1910 such works as Planes by Colours, half-way between figuration and abstraction. Structured by a graded series of transparent colours, the pictorial space seems captured by a piercing gaze, capable of penetrating things and in this way acceding to the "truth". It was through working on this "prismatic" decomposition of the real that Kupka arrived, a little later, at pictures composed only of vertical coloured planes in which nothing figurative remains.
试译如下:
抽象艺术的先锋之一库普卡生于波希米亚,于1906年移居巴黎。致力于表现表象背后的“另一种真实”,他从当时的科技进展如计时摄影(能够解构运动)和X射线(能够透视物体的内部)等得到灵感,在1910年前后创作了介于具象和抽象之间的Planes by Colours等作品。这幅作品的场景由一系列渐变的透明色彩构成,仿佛得自于富有穿透力的凝视,能够投过物体并由此直达“真相”。正是通过这种对现实的分光解构,稍后,库普卡的作品达到了单纯由竖直的色彩平面构成而排除所有具体形象的境界。
Tuesday, January 15, 2008
Subscribe to:
Post Comments
(
Atom
)
1 comment :
Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my site, it is about the CresceNet, I hope you enjoy. The address is http://www.provedorcrescenet.com . A hug.
Post a Comment